Alla inlägg under maj 2015

Av L P - 27 maj 2015 17:39

Hej hej


Nu ska ni få höra. . . 


Det är en hektisk tid denna utvecklande period i livet och jag har inte hunnit blogga om mina betraktelser på en hel vecka nu *puh*


För en vecka sedan var vi ju som sagt på Babycafé

Och vi tyckte det var så kul att vi gick dit i torsdags igen mamma och jag

I onsdags var där FEMTIO pers

I torsdags var vi ensamma med personalen den första timmen, men det var också kul på sitt sätt för vi hann mer föra ETT samtal liksom

Vi fikade som bäst när Selma elva månader kom dit med sin pappa, hon gillade ostmacka hon =)

Och så kom det en kille med sin mamma också

Trevligt och bra båda gångerna, det är verkligen ett kontrasternas ställe det där caféet =)


Annars har jag fått ännu en babysitter då jag i lördags lyckades bajsa ner min babysitter och mamma ansåg att om vi har TVÅ har jag alltid någonstans att sitta även om jag råkar smutsa ner den ena

Mycket smart tycker jag, min nya babysitter har vibration så skinkorna skakar och suflett så man inte får solen i ögonen om man skulle få för sig att sitta i den utomhus till exempel


Sen har vi mest chillat och tagit det lugnt, det är mycket som händer i kroppen och knoppen

Jag har så smått börjat bekanta mig med min egen säng


Ni vet, det bästa är att sova i en svag doft av gammal bröstmjölk med en svettig halvfuktig mamma bredvid eller under sig

Och min egen säng har inte innehållit något av vad som krävs för en god sömn tidigare =/


Men nu har mamma lagt en tröja hon hade på sig en svettig fuktig bröstmjölkig dag när hon råkade röra sig lite för snabbt i varmt väder, i min säng så jag kan ligga ovanpå den

Och såna där skydd hon stoppar i matbehållarförpackningen så det inte ska bli en sjö där hon råkar befinna sig har hon lagt uppe där jag har huvudet så de liksom avger den där välbekanta goda doften, och pappas vetekudde har jag också fått ner i sängen


Och ä n t l i g e n är min egen säng sådär sovande varma föräldrar- mysig som en sovplats bör vara och jag har sovit gott däri de senaste nätterna

Inatt sov jag hela sju och en halv timme i ett svep


Och ikväll har jag gjort nya upptäckter....... 

Håll i er nu för detta är otroligt


.....Jag vet vad de gör vid den där stora svarta skivan som står på fyra ben på köksgolvet !!!!!!!

De satte mig i min stol så jag kunde bevittna detta med egna ögon


   


De äter mat !


Men tro nu inte att där finns varken bröst eller nappflaskor på den där skivan de kallar för BORD

Näääää, vuxna ska krångla till allt och lägger deras slags Mat på lite mindre skivor som de kallar för TALLRIKAR

Och så använder de sig av något de kallar för BESTICK för att få maten från tallriken in i munnen

Och sen till råga på allt så får brorsan diska allt detta


Verkar svårt, och lite onödigt om ni frågar mig

Men det var himla kul och spännande att kunna sitta med iallafall, min kropp börjar samarbeta med mig mer och mer ju längre tiden går =)


Brorsan var på klassresa igår-idag

Nu är han hemma igen och det känns skönt =)


Imorgon vet jag inte så noga vad som händer, en fortsatt lugn tillvaro antar jag

På fredag tror jag att en lite större tjej kommer på kaffe, det ska bli kul


Nu har jag inte tid att skriva mer, någon måste ju hålla koll på föräldrarna


/Linnea

Av L P - 20 maj 2015 17:28

Hej hej


Nu ska ni få höra. . . 


Imorse var vi uppe innan tuppen och fixade galet mycket blöjor på Ica

För om man har sex koder, det finns en kod i varje paket, så kan man lämna in dem på liberoklubben och få en tjusig badcape 


     


Nu kan jag bajsa massor =)


Och sen lades jag över i vagnen från bilen och somnade gott

När jag vaknade igen var vi på ett ställe med en massa folk

Jag var sjukt hungrig och i språnget in till en soffa där jag kunde äta mumlade mamma något om "Babycafé"

Jag la mig att äta, några i min ålder var i samma rum och hängde lite där, snackade och så

När jag ätit färdigt presenterade jag mig som Linnea Persson med att rapa högt och tydligt ;)


Sen tittade jag mig omkring lite, kollade på folk och drack kaffe med mamma och så

Jag studerade när en lite större kille lekte med en jättestor låda, jag blev trött bara av att titta på och somnade gott i mammas famn


           


Det känns som att det händer en massa i min  kropp och i mitt huvud

Mamma påstår att jag är "inne i en utvecklingsfas" och en "tillväxtperiod"

Jag fattar inte det där, men jag vet att jag just nu är väldigt väldigt hungrig och fasligt trött *zzzzzzz*


Hursomhelst, det var spännande och kul på det där de kallar Babycafé, jag får se om jag sticker dit imorgon igen om jag inte väljer en sovmorgon istället


Efter besöket där gick vi ner i byn och köpte lite småsaker, någon krydda vi glömde på ica och mango och sånt

Hemma igen har jag mest tagit det lugnt, sov lite i vagnen på balkongen


     


Provat min bumbostol små korta stunder

Det är kul att sitta upp, då ser man ju så mycket mer liksom

Men jag övar mig i den där, små stunder såhär i början är lagom


       


Har chillat med pappa, skrattat och pratat strunt med mamma

Just nu myser jag med brorsan, senare ska mamma och jag ta ett bad och prova ett Ta bort skorv- tips som hon läst någonstans, hur det nu ska gå *nervös*


     


/Linnea

Av L P - 16 maj 2015 13:05

Hej hej


Nu ska ni få höra. . . 


I torsdags levde vi i skuggan av en trevlig fest och fortsatte lite i samma anda

Kusin Josefin kom hit och dansade med oss till en massa bra musik som mamma och pappa lagt som en spellista med mitt namn på spotify


     


Igår fick jag bekanta mig med vad vuxna valt att kalla för "Marknad"

Det är lite som en affär kanske man kan säga, fast minus byggnaden man går in i och grejerna finns ute i "stånd" och det är massa sånt utspritt på ett område liksom

Brorsan gick med mig och mamma dit, jag fick en ny sval filt och en somrig dress från Snoozy som till mammas lycka hade ett litet stånd där med bra marknadspriser på grejerna


          


Pappa är inte så mycket för sånt där, han blev hemma och lyssnade på musik och längtade efter oss

Han är mysig, och himla bekväm att prova nya alternativa sovställningar på


Vi håller på att upptäcka nya sätt, det går till som så att han lägger mig på sin mage och bröst, sen bökar jag omkring lite och hittar nya bekväma sätt hela tiden och när det är som bäst antingen slutar han att andas för jag håller på att krossa hans huvud, eller också så ramlar jag av honom av mig själv 

Vi har en del kvar att jobba på i jakten på den bästa sovställningen, men det går framåt =)


     


När vi då var tillbaka från vår tur till marknaden, så la jag och mamma oss att lufta rumpan och mysa till det

Jag var dock mer sugen på ett busigt bad, så jag kissade ner hela mig själv, och på så vis var badet bara ett par snabba mammasteg bort *hehehe*


Och så grillade vi, och morfar kom hit om för att höra vad jag sysslade med och om brorsan ville med till kolonin

Brorsan var inte så sugen på detta just igår, men jag passade på att snacka lite allvar med morfar jag ;)

Ja, innan jag somnade alltså .....


     


Inatt sov jag inte så jättemycket, kroppen är en märklig plats full av gaser som vill ut från diverse håll och kanter =/

Mamma har gjort jättegoda bollar, ja andra än de hon förvarar min mat i alltså

Aprikosbollar kallade hon dem, tydligen blev de jättegoda men jag får väl se hur de ter sig i bröstmjölken senare idag. . . 


   


/Linnea



Av L P - 14 maj 2015 10:09

Hej hej


     


Nu ska ni få höra. . . 


När mamma och pappa hörde talas om att jag heter Linnea hade de inte riktigt koll på när jag har namnsdag, så de blev lite överraskade att jag har det (igår) på brorsans födelsedag ;)


Så man kan ju lugnt säga att det blev en fest igår =)

Av mig fick han två snygga kalsonger och ett fint kort mamma hjälpt mig lite med

Och så fick han pengar som han önskade sig för han sparar till något som bara brorsor begriper sig på =)


Han fick frukost (pannkakor med äpplefräs) på sängen och vi sjöng och gav honom paket


            


Jag passade på att klä mig födelsedagsnamnsdagsfint i kläderna jag köpte i fredags, himla tjusigt om jag får säga det själv 


       


På kvällen kom lite gäster och drack kaffe och snackade

Kusin Josefin sjöng finfina bitar för mig sen jag kommit i min djuriska pyjamas 


    


Det var en bra födelsedagsnamnsdag, brorsan och jag är hur nöjda som helst 


Idag har jag beställt grillspett med grytbitar och chorizo till kvällsmat, vad som händer innan dess vet jag inte riktigt men nu ska brorsan och jag lyssna på bra musik och dansa in dagen.....


/Linnea


Av L P - 8 maj 2015 21:22

Hej hej


Nu ska ni få höra. . . 


Så kom då till slut den omtalade Anders hit på lite mat

Han hade presentkort med sig till mig så jag kunde shoppa lite nya kläder =)

Han verkar vara en kul och väldigt snäll kille den där

Jag passade på att ta en liten powernap hos honom också *zZzZzZz*


     


Brorsan har gjort en finfin mössa åt mig i slöjden =)

      


Min BVCtant Marianne var tyvärr sjuk i måndags, men igår var hon minsann frisk igen och jag kunde komma på ett litet besök =)


Just nu är jag 58,5cm lång, jag har ätit upp mig till 5530gram och mitt huvud är 40,5cm runt om hur det nu kan vara så väldigt intressant, tydligen ska de bara se så man växer som man ska och inget växer mer eller mindre än allt annat

Ja jag säger då det . . . 


Imorse gymmade jag med brorsan lite innan han skulle till skolan, sen vilade jag ovanpå pappa i soffan medan mamma dammsög och grejade lite i köket

Och sen begav vi oss in till Malmö för att shoppa loss för det där presentkortet

Jag hittade ett set med tunika + tights, en Tshirt och en tvåpack pyjamaser varav en är Tigerrandig och jag är typ coolaste tjejen i landet just nu då ;)


      


Mamma och pappa köpte även något de säger kallas för "B a d s k u m"

Det finns så många olika slags påhitt här i världen och detta är då en av de lite tokigare vad jag märkt hittills


En lite mer trögflytande vätska som man häller i vätskan som kallas för Vatten, och så bildar dessa två vätskor tillsammans ett slags fluffigt vitt som omger en, fastnar på ens kropp och allt sånt där

Lite lite KONSTIGT, men ganska kul ändå på något sätt

Jag och pappa provade detta nu ikväll när vi tog ett bad =)


              


Och sen fick jag min Djuriska pyjamas på mig *ggggrrrrrrrrrrr*


Ett annat märkligt påhitt är det som mamma och pappa kallar för "TAKFLÄKT"

Jag har i timmar försökt att upprätta en kommunikation med denna skapelse, jag vet inte riktigt varför ännu men den bara vägrar att besvara mina försök till kontakt på annat sätt än att den snurrar runt lite kul där i ovan


       


Ja, den är verkligen ett mysterium och det som upptar det mesta av mina tankar för tillfället

Jag vill liksom veta, hur har den hamnat där, finns den kvar imorgon när jag kommer upp, ska den då kanske snurra sådär lite kul igen eller kommer den vara stilla ???


Frågorna är många en fredagskväll som denna, men nu tänker jag iallafall försöka natta mina trötta päron och så hörs vi mer en annan dag.......


/Linnea

Av L P - 5 maj 2015 16:53

Hej hej


Nu ska ni få höra. . . 


I lördags var vi på kaffe hos några som mamma känner litegrann, Mona och Jimmy

Det var trevligt, jag sov mig dock genom större delen av besöket men att sova är ju också skönt =)


 


I söndags tog vi en hemmadag och jag blev TVÅ MÅNADER gammal

Pappa och jag kollade på hockey, mamma var i skogen sen tog vi det mest lugnt.....


 


....innan de tog fram den där FINGERFÄRGEN igen

Denna gången lyckades de trots mina försök att stoppa det hela genom att knipa ihop händerna, med att få en liten tavla

Okej, de är inte riktigt kloka, men jag fick bada med brorsan efteråt och de verkade också nöjda till slut


        


Igår var måndag, jag säger inte mer alltså.....


Idag tog mamma och jag lite sovmorgon till tio

Vi var svettiga och hade bröstmjölk lite här och där och doftade som två mysiga mögelostar, så vi firade morgonen med ett roligt bad =)


Sen skulle vi på besök hos Petra som klämt kännt och lyssnat på mig när jag låg i livmodern

Nu fick jag till slut SE henne då vi möttes på andra sidan skinnet =)

Det var roligt, jag somnade hos henne också *zzzzzzz*


       


Just nu sover jag på pappa medan han pratar i telefon

De tvättar och brorsan badar utan mig


Imorgon kommer ä n t l i g e n den där Anders hit på lite mat =)


/Linnea

Av L P - 1 maj 2015 14:40

Hej hej


Nu ska ni få höra. . . 


Mitt skötbord står mellan badkaret och väggen i badrummet och där är väl kanske inte det lättaste att göra en makeover, antingen stirrar jag in i ett duschdraperi eller ett tak eller en vägg liksom

Men mamma är uppfinningsrik och har nu skapat lite festligheter helt gratis

Då hon inte hunnit komma till IKEA (tydligen är det en sån där Affär) ännu. . . 


Så tog hon presentpappret som min katt kom hit inuti och klippte ut former att ha på väggen, och istället för en mobil att hänga upp snodde hon fiskelina runt en färgglad rolig papegoja som sjunger fint när man trycker på honom, och en blomma, och fäste med silvertejp i taket


Mamma har berättat för mig att silvertejp är lösningen på de flesta världsproblem

Eller som man säger "Går det inte att laga med silvertejp, då är det trasigt"


     


Igår var en lugn och skön dag

Min mage störde mig lite, och jag kräkte ner halva hemmet och mig själv

Men jag fick badat tillsammans med pappa, och förutom magen så var det mesta hur bra som helst =)


     


Inför kvällen då vi skulle fira Valborg, man tänder eld och det är sista april och sen börjar vi gå mot varmare tider, något i den stilen, hos kusinerna Josefin och Carolin, hade jag tagit på mig klänningen och strumpbyxorna jag fått av mammas fastrar

Jättetjusig blev jag =)


      


Det var en rolig kväll, vi lekte lite och hade det mysigt framför teven och grillade och åt chips

De har ett stort akvarium som bl.a innehåller en jäääääättestor mal som mamma tyckte var speciellt fin =)


     


Jag hos kusinernas pappa ------->      



Att fira Valborg är ansträngande för liten som stor, jag och brorsan sov enda till halvtio *zzzzzzz*

     

Sen fick vi pannkakor till frukost, nu är brorsan hos kompisar och jag slappar med pappa

Senare ska vi grilla lite, och ikväll ska brorsan på disco


Disco är att man går till en plats, en byggnad, och där inne spelas det musik, man får betala inträde och sen kan man dansa köpa godis och läsk och bli svettig och lyssna på musiken

Sen när det är slut går man hem igen


Själv ska jag nog mest fortsätta slappa och ta det lugnt, kanske tar jag och mamma oss ett bad senare det får vi se .....


Den där Anders kom aldrig i onsdags, mamma hade jätteont i magen och huvudet och vi var allmänt jättetrötta, så vi sköt det på framtiden, men vi ser mycket fram emot att han kommer hit, kanske i veckan som kommer om det funkar för alla och ingen har våldsamt ont någonstans eller håller på att somna i rörelse


/Linnea

Ovido - Quiz & Flashcards